Eerste Hulp bij Moeilijke Gesprekken is een leerzame en effectieve 1-daagse communicatietraining voor (hr)managers, ondernemers en professionals die in hun werk regelmatig te maken hebben met ingewikkelde communicatie met medewerkers of collega’s. In de communicatie met anderen kunnen er momenten zijn dat gesprekken niet verlopen zoals je zou willen. Ervaar jij dat ook?

In deze training leer je o.a. wat je eigen conflicthanteringsstijlen zijn en hoe je die kunt inzetten om slimmer en effectiever te communiceren met de ander. Door het op deze wijze bewust aanpassen van je communicatiegedrag, zorg je dat je beter kunt omgaan met weerstanden of met een (dreigend) conflict op de werkvloer en ben je in staat om een verhit gesprek terug te brengen tot een opbouwende dialoog. Theorie en praktijkoefeningen wisselen elkaar af. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • conflicttheorie en escalatiemechanismen
  • onderzoeken van de eigen conflicthanteringsstijlen TKI®
  • de basis aanleren van niet-bedreigende gesprekstechnieken

 Herken je dit?

  • In je werk heb je (vaak) te maken met ‘gedoe’, tegenspel en weerstand in communicatie of met (dreigende) conflicten;
  • Het in goede banen leiden hiervan behoort tot je taken en verantwoordelijkheid maar je vindt het maar lastige materie;
  • Je vindt dat je eigenlijk ‘geen tijd’ hebt om dit soort zaken effectief aan te pakken…
  • Je hebt andere excuses om het niet aan te gaan, bijvoorbeeld moeite hebben of bang zijn voor de reactie van de ander;
  • Je wacht daarom eigenlijk te lang met actie ondernemen waardoor zaken escaleren;
  • Je doet er wél iets mee maar dit heeft geen effect of niet het gewenste resultaat;
  • Je vindt het sowieso lastig om mensen aan te spreken op niet-constructief gedrag of -communicatie;
  • Het zijn in jouw beleving vaak dezelfde (soort) mensen waarmee de communicatie stroef verloopt;
  • Het kost je moeite om je oordeel los te laten en het gedrag van de persoon los te koppelen;
  • Er is sprake van toenemende gespannen sfeer op de werkvloer, het lijkt wel een virus…
  • Jouw prestaties en/of die van andere collega’s worden hierdoor negatief beïnvloed;
  • Je vindt het lastig om je neutraal op te stellen bij een (dreigend) conflict;
  • Je hebt geen trek om zelf onderdeel van het conflict te worden of bent bang voor escalatie;
  • Je bent bezorgd over de consequenties van onuitgesproken zaken en ligt er eerlijk gezegd ook wel eens wakker van;
  • Je hebt de wens om je vaardigheden op gebied van communicatie bij conflicthantering te versterken zodat je meer ontspannen en effectievere gesprekken kunt voeren met medewerkers of collega’s wanneer dit nodig is.

Tijdens deze training leer je:                         

  • een (dreigend) conflict te herkennen;
  • wat jouw prominente conflicthanteringsstijlen (TKI®) zijn, wat het effect daarvan is en hoe je die kunt inzetten en matchen met de stijl(en) van anderen, afhankelijk van de situatie;
  • leiding en regie houden bij lastige gesprekken en conflicthantering;
  • communicatievaardigheden voor een effectieve (geweldloze) dialoog: gesprekstechnieken en interventies;
  • hoe je een (dreigend) conflict de-escaleert.

 

Dit levert deze training jou op:

  • Kennis en inzicht in de conflictdynamiek en de psychologische drijfveren bij conflicten.
  • Inzicht in de eigen conflicthanteringsstijl en hoe je die matcht met andere stijlen waardoor je toch kunt zorgen voor een snelle de-escalatie en een opbouwende dialoog met de betrokkene(n).
  • Het effectief kunnen toepassen van communicatieve interventies bij het aanspreken van mensen waardoor jij de regie houdt en zaken niet verergeren.
  • Je handelt voortaan sneller en met meer zelfvertrouwen bij kwesties op gebied van verstoorde communicatie, ongewenst gedrag of bijvoorbeeld verzuimkwesties.
  • Doordat het geleerde meteen in de praktijk toepasbaar is, zal je merken dat je meer tijd en kosten bespaart, gesprekken soepeler verlopen en de werksfeer verbetert.

“Wat een inhoudelijk goeie training! Het heeft me veel handvatten gegeven en inzicht in mijn eigen communicatie en houding bij conflictgevoelige momenten.  Privé kan ik er zeker ook wat mee” -sr. medewerker accountantskantoor-

“Madeleine draagt de materie over zonder te vervallen in jargon. Niet alleen door middel van haar vakspecialistische kennis en ervaring maar ook door voorbeelden uit de praktijk. Voor mij was dit een zeer interessante en waardevolle training” -eigenaar horecabedrijf-

“Na de training “Eerste Hulp bij Moeilijke Gesprekken” heb ik meer inzicht gekregen in hoe mijn reacties zijn in conflictgevoelige situaties en wat ik daar nu voor mezelf in kan veranderen.  Met name het conflicthanteringsassessment TKI® heeft mij heel veel inzicht gegeven in hoe ik reageer op de ander en wat ik daarin kan verbeteren. Ik waardeer deze training en de wijze waarop Madeleine de training geeft met een 8,5.”

-Janneke Blankendaal, senior paraveterinair-

“Ik ben de training “Eerste Hulp bij Moeilijke Gesprekken” gaan doen omdat ik regelmatig botste met mijn leidinggevende. Hierdoor ontstond bijna een arbeidsconflict. Door deze waardevolle training ben ik mij meer bewust geworden van mijn eigen rol in de communicatie met de ander. Van Madeleine heb ik precies de juiste tools aangereikt gekregen om mijn communicatie beter voor mezelf en anderen te laten werken. Het volgen van de training werd bijzonder goed ontvangen door mijn leidinggevende en resulteerde in een uitbreiding van contractsuren en een promotie!”

-Ruud v Oppenraaij, Sr. Medewerker Jumbo Foodmarkt-

 

Bij deze training is inbegrepen:                                            

  • Lunch, koffie en thee (geef evt. dieetwensen door bij aanmelding)
  • Werkboek met opdrachten

Deze training wordt Incompany gegeven of kan via open inschrijving gevolgd worden in Alkmaar, Haarlem en Beverwijk.

De eerstvolgende training met open inschrijving is op 14 juni 2019 in Alkmaar.

Print Friendly, PDF & Email

Home