Inspiratie
Ga het lekker zelf doen
Voordat ik de beslissing nam om leidinggevenden en ondernemers op te leiden om zélf de kunst van het verbindend communiceren eigen te maken, werd ik als arbeidsmediator ingeschakeld om partijen tot overeenstemming te laten komen over dat wat hen verdeeld hield. Vaak...
Het Thomas Kilmann Instrument TKI®
Het in de jaren 70 door prof. Ken Thomas en prof. Ralph Kilmann ontwikkelde TKI® assessment wordt wereldwijd gebruikt als hét leidende conflicthanteringsmodel binnen organisaties. Tegenwoordig zijn Thomas en Kilmann zijn nog steeds actief met het onderwerp, zowel als...
Hoezo, waardeloos??
"Iemand in zijn of haar waarde laten" Een bekende zegswijze. In de praktijk blijkt "iemand in zijn waarde laten" niet altijd zo gemakkelijk. Want persoonlijke waarden verschillen van mens tot mens en zijn strak verweven met onze identiteit. Hier kan eigenlijk niet aan...
De Levensadviseur
Je zou me kunnen zien als een soort van levensadviseur. O, dus jij gaat mij vertellen hoe ik moet leven, ja zeg! Nee, dat ga jij jezelf vertellen. Want alle vragen die je over jezelf en het leven hebt, inclusief de antwoorden daar op, zitten al in je. Ik help je om...
Aanspreken: de remmende angst voor al wat mogelijk is.
Conflictvaardigheid heeft niet alleen te maken met het aanleren van communicatieve interventies maar ook met het temmen van onze angsten, schaamte en schuldgevoelens. Ook bij het aanspreken van medewerkers. Van 2014-2016 deed Gytha Heins onderzoek naar het aanspreken...
De juiste sleutel (tot effectieve communicatie)
Ah, het ging weer even mis met de communicatie vorige week. Ik spaar nog voor de nieuwe auto en rij dus nog steeds mijn ouwe KIA'tje, die me eigenlijk nooit in de steek laat. Alhoewel, de afgelopen maanden wilde hij soms niet meteen starten. Het lampje...
Hoofdpijndossier: over de schutting of achter het behang?
Toen ik vorig jaar een interviewronde deed onder managers over conflicthantering, vertelde een aantal mij over het hoe en waarom zij een ‘lastige’ medewerker overplaatsten (lees: verbanden) naar een andere locatie of vestiging van het bedrijf.De ervaring leert dat...
De escalatieladder van Glasl
Eén van de meest besproken modellen bij conflicthantering en communicatie is de escalatieladder van Friedrich Glasl. Hierin worden de fases van conflictescalatie weergegeven en het daarbij waarneembare gedrag. De dynamiek van de escalatieladder is van groot belang om...
Aanspreken of in gesprek gaan?
Doorgaans vinden managers het aanspreken van hun medewerkers of collega’s één van de lastigste taken binnen hun functie. Zoals Dorien, die als teamleidster werkt bij een callcenter: “Ik moest een medewerker aanspreken omdat hij op een snikhete zomerdag in zijn bermuda...